Khamis, 15 Mac 2012

Peristiwa itu




Langkah pagi itu begitu longlai.
Lemah dan tidak bermaya.
Namun, aku tetap gagahkan ,
Gagahkan diri untuk melangkah menuju rumah yang indah
Rumah sang pencipta
Di dalamnya terhimpun mereka yang cinta dan sayang padaNya.
Waktu dhuha masih belum berlalu
Ku sisihkan sepatu dari kaki ku
Lantas,terus mendaki anak-anak tangga
Menuju ke ruang bertemu yang Esa
Ku lihat begitu ramai manusia
Lebih ramai dari hari biasa.
Mereka berdiri tegak tanpa bicara.
Aku memandang apa yang ada dihadapan mereka
Kelihatan sekujur tubuh terdampar tanpa nyawa
Kain putih menjadi pakaiannya.
Esak tangis mengiringinya
Suara bacaan yassin bergema-gema
Aku terduduk seketika.
Aku tertanya-tanya
Bagaimana jika aku yang berada di situ?
Bagaimana jika aku yang terbujur kaku?
Menanti-nanti keputusan dari tuhanku
Sama ada merasai indahnya syurga atau azabnya neraka?
Aku berfikir lagi
Ketika itu tidak guna harta benda
Tidak guna pangkat dan wanita
Namun hanya amalan soleh yang dikira.
Aku bertanya lagi
Bagaimanakah amalanku?
Sudah khusyukah solatku?
Sudah sempurnakah auratku?
Sudah penuhkah sedekahku?
Aku tertunduk malu
Kerna sibuk dengan tugasku
Sehingga lupa akan tanggungjawab sebenarku.
Untuk apa kita diciptakan
Untuk apa kita dibangkitkan
Nyata sekiranya kamu tidak merasakan iman
Sungguh ia ibarat pasir yang berterbangan

Tiada ulasan: