Rabu, 9 Mei 2012

Dekat





Derap langkah meninggalkan kawasan keramaian manusia. Waktu masih awal, ini masa terbaik untuk aku bertemu si Dia sang penciptaku. Aku membuka pintu kereta. Anak kunci kereta ku pulas. Deruman enjin jelas kedengaran. Aku meneruskan perjalanan menuju rumah sang pencipta. Aku meninggalkan tempat keramaian itu dengan hati yang berbelah bagi. Perasaan cinta manusia, menjadi terkenal dan tidak ikhlas mula bercampur baur.


 Perjalanan ku tetap diteruskan.  Tiba-tiba terlintas dalam benak fikiran ku. Aku sentiasa datang ke sini. Setiap kali waktu Dhuha muncul, pasti aku akan ada di sini. Namun, perasaan aku kian lama kian resah. Aku melakukan semua ini tapi….tapi mengapa aku tidak dapat merasa Allah hadir bersamaku. 


Aku seringkali memenuhi mutabaah amalku…malah berusaha untuk memperkuat dan mempertingkatkan ia dari masa ke semasa. Namun, aku rasakan ianya hanya menambahkan resahku.

Langkah longlai ku teruskan. Setapak demi setapak kaki ku tuju ke ruma Allah yang tersergam indah.  Ku tuju saff yang paling hujung. Angin sepoi-sepoi mula menyengat di tubuhku. Aku mula berdiri kaku. Kedua-dua tanganku angkat keparas telinga. Solat Dhuha ku lakukan dengan hati yang duka. Di dalam solatku aku tidak khusyu’. Seringkali terbayang, Adakah Allah menerima ibadahku? Mengapa aku tidak merasa kehadirannya. Aku tersedar dari lamunan. Tanpa disedari aku sudah pun ber”tahyat akhir”. Masyallah! Mengapa begini sekali. 


Aku menarik nafas dalam-dalam memohon agar dibuka kan hati ku. Aku mula duduk termenung. Mungkin apakah silapku? Apakah dosaku sehingga aku jadi begini. Perlahan-lahan aku membuka Al-quran daripada beg galasku. Aku masih ingat lagi kali terakhir aku membacanya pagi tadi, ayat 177 Surah Al-Baqarah. Aku menyambung bacaan.


Aku memulakan bacaan. Ayat demi ayat ku baca dengan penuh rasa resah dan kecewa. Sekejap-sekejap, aku melihat maksud setiap ayat tersebut. Ternyata, apa yang aku inginkan tidak kutemui. Ketika itu aku berhenti pada ayat 185, Surah Al-Baqarah. Ku teliti maksudnya dengan penuh khusyu’.


Benak hati aku terdapat sedikit rasa kecewa. Kebanyakan ayat yang ku baca maksudnya berkaitan dengan hukum-hukum wasiat dan masalah fiqh yang lain. Aku menarik nafas seketika. Dengan nada merendah diri dan hati yang kecewa aku berdoa


“Ya Allah, sungguh aku hamba yang lemah dan hina. Aku tidak sanggup jadi begini Ya Allah. Sampai bila aku terus ada dalam kesunyian ini. Aku ingin bersama Mu ya Allah. Mungkin kerana dosaku pada masa yang lalu menjadi penghalang antara aku dan diri Mu. Aku tahu Ya Allah, mungkin dosa-dosaku yang membuatkan Kau benci padaku. Sungguh aku redha sekiranya kau membenci  aku….Sungguh aku hamba yang hina dan engkau tuhan yang maha mulia…”


Aku melafazkan kata-kata ini dengan hati yang kecewa dan berduka. Sungguh perit jika tidak mendapat kasih saying Allah. Sangat-sangat pedih!


Aku membuka semula Al-quran. Aku menyambung ayat seterusnya. Aku masih ingat lagi ayat 186 ,Surah Al-Baqarah. Entah mengapa hati aku rasa agak bergetar ketika membaca ayat itu. Aku berhenti seketika. Aku cuba meneliti makna ayat tersebut….aku membaca dengan perlahan-lahan.
Sungguh, setitis demi setitis air mata mengalir di pipi. Aku bagaikan terkelu bila membaca ayat tersebut.


“Dan apabila hamba-hamba ku bertanya kepadamu (Muhammad) tentang Aku, maka sesungguhnya Aku dekat.Aku kabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepada Ku. Hendaklah mereka itu memenuhi (perintahKu) dan beriman kepada Ku, agar mereka memperolehi kemenangan” Al-Baqarah-186


Bagaikan halilintar yang menyambar. Aku menangis kegembiraan. Sungguh, sayu hati ini bila mendapat jawapan sedemikian rupa. Aku tersenyum gembira. Lantas aku bersujud tanda bersyukur pada Mu Ya Allah.

Tiada ulasan: